admin 03.05.2023

В оформленні квітників всі прагнуть оригінальності, самобутності та гармонії. Але на практиці досягти цієї мети далеко не так просто. Квітники «як з картинки», без вільного ґрунту, що здаються казково-пасторальними та продуманими – це не тільки мрія кожного садівника, а й цілком реальна реальність. Один із найпростіших способів зробити композицію виразною, цілісною та пишною – пограти з прийомом повторення. Це простий і ефективний інструмент, що наділяє квітники «родзинкою» та відповідає за їхню наповненість.

Прийом повторення в оформленні квітників та інших пишних садових ансамблів вважається простим і навіть нудним. Поки всі захоплюються куди більш яскравими і очевидними способами зробити композиції цікавими – принципом глибинних контрастів, ритмом, балансом форми, маси та розміру – про основи вдалих композицій, що створюють привабливу основу будь-якої клумби, всі чомусь забули. Адже принцип повторення – найдоступніший і очевидніший з усіх способів надати квітнику гармонійності та продуманості, створити відчуття наповненості та цілісності всього проекту.

Повторення рятує навіть тих клумбах, в облаштуванні яких було єдиного плану, де про необхідність прорахувати співвідношення рослин забули зовсім. Навіть кілька мотивів і акцентів, що повторюються, взаємоперегукуються, здатні «пов’язати» воєдино всю картину. І саме на повторенні базується те «досконале» оформлення, яке не так просто розгадати з першого погляду. Головний секрет цього професійного прийому – наповнення композиції змістом, «метою», створення базових взаємозв’язків між рослинами, які роблять сам квітник не лише унікальним, а й виразним. Отже, найпростіший спосіб зробити квітники неповторними – повторювати, повторювати та ще раз повторювати головну ідею.
Повторення – зовсім не складний та «секретний» прийом. Він не стосується структури квітника, висадки або розміщення елементів, а торкається саме взаємопоєднання рослин, їх груп, контурів та декоративних елементів між собою. Повторення протилежне принципу розмаїття: якщо контраст закликає поєднувати рослини з прямо протилежними, різко відмінними характеристиками, то повторення пропонує зробити ставку на спільність. І підбір головного мотиву для введення повторення в квітники – завдання зовсім не складне, оскільки варіантів не так багато:

використання подібної форми (квіток, листя, силуету крони);
використання одного кольору;
повторення текстури або фактури, малюнків, густини або мереживної форми рослин.
Перший варіант – найбільш ефективний та поширений. Вибір майже необмежений, а всіх варіантів здійснення прийому повторення практично не порахувати.

У процесі оформлення квітників дедалі простіше, ніж звучить теоретично. І, як правило, достатньо лише вибрати головний акцент у композиції – рослина або декор, який ви вважаєте найкращим на квітнику. Визначивши його базові параметри, в квітник вводять ще 4-5 подібних, перегукуються з основним мотивом, елементів. У ролі головного «орієнтира» можуть виступати ліхтарі та світильники, скульптури, але краще – великі чагарники або дерев’яні, найцінніші та помітніші багаторічники. Потрібно просто визначити, яка риса у них головна – забарвлення, пишність цвітіння, контур, лінії, форма, тип листя – і повторити цей елемент кілька разів на решті квітника.

Найчастіше як основний мотив вибирають прості орієнтири. Ними можуть виступити круглі або кулясті форми, дзвонові квітки, плакуча крона, конусоподібні, зонтикоподібні або трикутні силуети, оксамитове листя тощо. І в кожному випадку вибрати та використовувати інші рослини з цим певним мотивом зовсім не так складно.

Для того, щоб досягти повного ефекту повторення, після вибору базового мотиву достатньо подбати лише про кілька кроків:

При розбивці композиції, розміщенні рослин використовувати обраний мотив хоча б 1 раз – не обов’язково в контурі, але хоча б у способі посадки окремих рослин, створюваних ними лініях.
Розмістити на квітнику елементи та рослини з фіксованою, базовою формою. Простіше кажучи, знайти рослину або аксесуари з такою ж добре вираженою формою або характеристикою, як у обраного за орієнтир елемента, і розташувати їх на квітнику як ще один акцент. Таких елементів не повинно бути багато – зазвичай навіть для великого квітника достатньо 2-4 акценти.
Доповнити фіксовану форму м’яким тлом. Потрібно підбирати багаторічники та літники для квітників так, щоб хоча б у чверті з них форма або характеристики злегка нагадували, м’яко перегукувались з основними – за ефектом, текстурою чи загальним враженням.
Знайти кілька рослин, обраний мотив у яких повторюється у суцвіттях чи квітках.
Підібрати декор та аксесуари, які допоможуть підкреслити та зробити очевиднішим обраний мотив. Вибір горщиків або кашпо для літників, оригінальних садових скульптур і навіть зональне відсипання декоративною мульчею здатні повторити ваш елемент.